Wanneer ik over magie spreek, dan bedoel ik het bewerkstelligen van verandering met behulp van de geest (of geesten of goden, wanneer je die een bestaan buiten de wereld van onze geest toekent), bijvoorbeeld door visualisatie of ritueel. Bij mijzelf loopt het gebruik ervan uiteen van simpele visualisaties, om bijvoorbeeld even wat zekerder in een bepaalde situatie te stappen, tot redelijk uitgebreide rituelen om dingen in m'n eigen leven in gang te zetten of juist te doen verdwijnen. Wat is de werkende kracht achter deze magie?
Zelf geloof ik dat het doel eigenlijk ook zijn voornaamste werking is. Magie in al zijn vormen zoals ik die ken is er in alles op gericht om de intentie, het doel, op zoveel mogelijk verschillende lagen in je geest in te prenten. Dat is in mijn ogen het doel van alle symboliek, alle ritueel en alle visualisatie. En uit ervaring weet ik: het werkt en sterker en vooral veel sneller dan jezelf met bijvoorbeeld enkel argumenten proberen te overtuigen. Magie waarbij je veranderingen bij anderen poogt in gang te zetten werkt in mijn ogen vooral omdat de magie jouw houding ten opzichte van die ander verandert, soms wellicht op heel subtiele wijze. Al kun je natuurlijk ook direct op de geest van die ander inspelen door hem of haar te confronteren met symbolen en zaken die jouw intentie aan die persoon kenbaar maken, of dat nu is op bewust of onbewust niveau. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er volgens jullie bijvoorbeeld andere mechanismen die spelen?