Skip to content

Moeder

Moeder

Postby Bim » Fri Nov 27, 2009 8:35 pm

Stel dat onze lieve Gaia ons zou zien en een mening over ons kon uitspreken ?
Hoe zou ze over ons denken ?

Zou ze geamuseerd zijn door de talloze invullingen van onze menselijke levensbeschouwingen ?
Zou ze teleurgesteld zijn in ons mens zijn ?
Zou ze boos zijn dat we als "heersende" soort zo respectloos omgaan met de andere soorten ?
Zou ze medelijden hebben om ons onvermogen onze levenswijze te controleren ?
Zou ze berusten en weten dat alles toch in evenwicht valt ?
Bim

Re: Moeder

Postby Tara » Sat Nov 28, 2009 12:58 pm

Ik geloof niet dat Gaia een bewustzijn heeft dat op die manier op de wereld neer kijkt..

Zou ik dat wel geloven dan ik denk ik niet dat ze amused is. Mensen zijn vervelende wezens, vooral in grote groepen. Kuddegedrag. Als ik hoor en lees dat er al jaren wordt voorspelt door wetenschappers die daar gedegen onderzoek naar hebben gedaan, dat wij in het huidige tempo waarin wij grondstoffen verbruiken, binnen een aantal jaren door onze grondstoffen heen zullen zijn.. en wij toch op het gebied van klimaat niet tot een gezamenlijk plan kunnen komen. Amerika die niet mee wil doen, China die haar uitstoot niet drastisch wil beperken..
Grote bedrijven die alle ethiek overboord gooien wanneer zij bang zijn anders de concurrentiestrijd te verliezen.

En dan wijs ik naar grootmachten en multinationals, maar doe ik er zelf niet net zo hard aan mee? Internet ik niet nu via mijn windows-explorer? Microsoft software. Software van een multinational die, om zo groot te worden als dat ze is, dingen heeft gedaan waar geen enkel redelijk mens het mee eens is.. De klant is koning zegt men. Wanneer er geen vraag is dan staakt ook het aanbod. Dus waarom naar groten kijken als ik nog steeds vraag? ^^ Is een tekort in alternatief aanbod een geldig excsuus om toch af te nemen? I don't know... Kuddegedrag.

Er zijn ook veel positieve ontwikkelingen gaande, maar het gaat allemaal niet van harte. We willen graag wat doen voor het milieu (NB voor onszelf en later onze kinderen), maar niet als het ten koste gaat van de manier waarop wij nu leven.

Lol, ik ben een beetje een pessimist wat dat betreft.
Tara

Postby Bim » Sat Nov 28, 2009 7:36 pm

Tuurlijk is Gaia niet bewust op die manier ;o)
Maar stel hè ...

Het doet pijn hé,Tara.
Om toe te kijken terwijl je van Haar houdt.
Terwijl we weten dat we niet zonder Haar kunnen en Ze toch roven.
We zijn inderdaad mensen. En in groep, in maatschappij, in grote gemeenschap zijn we niet zo slim.

Toch denk ik dat het evenwicht zich herstelt. Het leven zal wel een zware klap krijgen vrees ik.
Het is onafwendbaar, maar elke soort op aarde die een enorme explosie kent zal op een moment teruggefloten worden.
Het zal niet mooi zijn om naar te kijken. En veel onschuldig leven zal er in meegesleurd worden.

Maar Gaia herstelt wel en ze doet gewoon verder.
Bim

Postby Marijke » Sun Nov 29, 2009 12:08 am

Volgens mij is de natuurlijk niet vreedzaam en goed. De natuur is koud en wreed en in het algemeen een plek met veel lijden en afzien. De meeste levende wezens op deze aarde hebben het niet goed, en hoewel ik de natuur prachtig en ontzagwekkend vind zou ik nou niet kunnen zeggen dat ze heel vriendelijk of mild is. Ik vermoed dan ook dat als de natuur een bewustzijn had ze neer zou kijken op het menselijk ras met niets dan begrip en herkenning.

De mens maakt, net zoals andere diersoorten, een hoop stuk. We zijn met te veel, en net zoals vele diersoorten voor ons zullen we ook weer uit sterven. Niets wat wij doen is onnatuurlijk, de natuur bestaat juist uit die extremen, het voortdurend heen en weer schieten. Nieuwe soorten bloeien op, worden weer weg gevaagd, het hoort er allemaal bij. Wij zijn een klein deel van dat proces, niet meer of minder dan een andere soort. Ook niet beter of slechter.

Ik kijk met pijn in mijn hart toe hoe we diersoorten laten uitsterven, bomen kappen, onszelf het leven onmogelijk maken. Maar dat is niet omdat ik de natuur wil beschermen: die redt zich wel. Die prachtige aapsoort die ik zo perse wil redden maar die toch gaat uitsterven was anders over een paar decennia toch wel van de aarde geveegd door de natuur. Zo eens in de zoveel tijd is er grote schoonmaak, en uiteindelijk is zelfs het bestaan van de aarde maar een moment in de eeuwigheid van het bestaan. Het is allemaal zo klein. Wat wij doen is van geen belang, van geen invloed.

Fijn vind ik het niet. Ik zou zo graag al dat moois behouden. Maar ik maak me geen illusies: die wens is volstrekt egoïstisch. Ik wil dat we kunnen blijven leven op deze planeet, ik wil die mooie dieren en planten zien, ik wil een fijne leefomgeving. Allemaal ikke ikke en misschien de andere mensen, maar de natuur heeft echt geen last van ons hoor. Over een flink aantal jaar gaat de zon uit en wordt het hier weer koud en is het afgelopen met leven op aarde. Wat wij doen.. we zijn niet meer dan een milli-seconde, een flits.
Marijke

Postby Star Crow » Tue Jan 12, 2010 2:46 pm

Als je kijkt naar hoe oud de aarde is ~wij komen pas om de hoek kijken en maken gelijk alles stuk. De dino's hebben miljoenen jaren geleefd en storven uit en wij?

De natuur trekt haar eigen plan. Soms liefdevol zoals een leeuwin haar kleintjes beschermt maar meestal zoals een leeuwin een prooi vangt, genadeloos dus.

Wij zijn mieren...
Dark and light are both needed.
All facets of the diamant are precious.
All is a part of the Universe
Star Crow

Postby HenkM » Tue Jan 12, 2010 4:03 pm

Marijke wrote:Volgens mij is de natuurlijk niet vreedzaam en goed. De natuur is koud en wreed en in het algemeen een plek met veel lijden en afzien. De meeste levende wezens op deze aarde hebben het niet goed, en hoewel ik de natuur prachtig en ontzagwekkend vind zou ik nou niet kunnen zeggen dat ze heel vriendelijk of mild is. Ik vermoed dan ook dat als de natuur een bewustzijn had ze neer zou kijken op het menselijk ras met niets dan begrip en herkenning.

De natuur werkt in balans. Er moet (genoeg) voedsel zijn om te overleven. En om te groeien. Als diersoort althans. De natuur probeert ook het de mens lastig te maken, want we zijn met veel te veel. Lastig in de zin van virussen, b.v.
Het lijkt ons wel wreed, maar bijna alle diersoorten (be)staan in de voedselketen. Planten staan in hun eigen keten. Als je zo'n keten verbreekt dreig je met nog veel meer uitstervingen. En wordt de balans danig verstoord
.

De mens maakt, net zoals andere diersoorten, een hoop stuk. We zijn met te veel, en net zoals vele diersoorten voor ons zullen we ook weer uit sterven. Niets wat wij doen is onnatuurlijk, de natuur bestaat juist uit die extremen, het voortdurend heen en weer schieten. Nieuwe soorten bloeien op, worden weer weg gevaagd, het hoort er allemaal bij. Wij zijn een klein deel van dat proces, niet meer of minder dan een andere soort. Ook niet beter of slechter.

Ik zie niet hoe andere diersoorten iets stuk maken. Wij wel, inderdaad. Uiteindelijk heb je gelijk: het maakt echt niets uit wat wij doen mbt klimaatverandering (dat is een voortdurend verschijnsel en van alle tijden - en wij houden ons bezig met een spaarlampje en met windmolens, bah)

Ik kijk met pijn in mijn hart toe hoe we diersoorten laten uitsterven, bomen kappen, onszelf het leven onmogelijk maken. Maar dat is niet omdat ik de natuur wil beschermen: die redt zich wel. Die prachtige aapsoort die ik zo perse wil redden maar die toch gaat uitsterven was anders over een paar decennia toch wel van de aarde geveegd door de natuur. Zo eens in de zoveel tijd is er grote schoonmaak, en uiteindelijk is zelfs het bestaan van de aarde maar een moment in de eeuwigheid van het bestaan. Het is allemaal zo klein. Wat wij doen is van geen belang, van geen invloed.
Zo is het, Marijke. Behalve dan dat die schoonmaak ook een voortdurend proces is.

Fijn vind ik het niet. Ik zou zo graag al dat moois behouden. Maar ik maak me geen illusies: die wens is volstrekt egoïstisch. Ik wil dat we kunnen blijven leven op deze planeet, ik wil die mooie dieren en planten zien, ik wil een fijne leefomgeving. Allemaal ikke ikke en misschien de andere mensen, maar de natuur heeft echt geen last van ons hoor. Over een flink aantal jaar gaat de zon uit en wordt het hier weer koud en is het afgelopen met leven op aarde. Wat wij doen.. we zijn niet meer dan een milli-seconde, een flits.

Correct
HenkM

Postby Draak » Mon Jan 25, 2010 11:14 pm

Enerzijds ben ik 't met Marijke eens. Vanuit de aarde (of desnoods het heelal) gezien doet weinig wat wij mensen voor streken uithalen er werkelijk toe. Maar anderzijds zijn wij de aarde niet, al maken we er deel van uit, we zijn mensen. En het is dus vanuit de mensen dat we ons handelen moeten beschouwen, in mijn ogen althans. En dan doet ineens alles wat we doen ertoe. Ik geloof dat we, door wat we zijn, wel degelijk in staat zijn om enige invloed uit te oefenen op ons bestaan. Voor mij zijn het juist de kleine dingetjes, de kleine handelingen, die de grote processen in gang zetten (iets met vlinders en stormen). Of we ooit de hoop mogen koesteren controle te hebben over waartoe die processen leiden betwijfel ik ... maar we kunnen het in ieder geval proberen en ons verblijf hier, hoe kort het ook moge wezen op de schaal van het universum, zo lang mogelijk zo aangenaam mogelijk te maken. En daarbij hoort in mijn ogen toch het zo lang mogelijk in stand houden van de status quo die momenteel op aarde heerst, en waarbinnen de mensheid tot wasdom gekomen is.
Kallisti!!!
Draak

Postby Bim » Tue Jan 26, 2010 10:26 pm

De Moeder vindt inderdaad haar evenwicht wel terug.
Wat de mens haar lijkt aan te doen in deze paar eeuwen zet ze terug recht alsof er niets gebeurd is.
Het troost me.

De natuur is koud en wreed

Koud kan alleen maar bestaan omdat er warmte is.
Wreedheid kan alleen maar bestaan omdat er liefde is.

Gaia is vol warmte en liefde. Als de mens dit niet kan zien is dat omdat hij zelf het koude, wrede beeld creeert.
In een hersenspinsel.
Bim

Postby Marijke » Fri Mar 19, 2010 10:37 pm

Dat zien we dan anders. Volgens mij is de natuur niet gebalanceerd en vredig. De geschiedenis van onze planeet is behoorlijk heftig en gewelddadig, en echt niet alleen door toedoen van mensen :).
Marijke

Postby Aileen » Sat Mar 20, 2010 9:39 am

Bim wrote:Gaia is vol warmte en liefde.

Tsunami, vulkaanuitbarstingen, extreme stormen en regens, ... Heel veel doden onder de mensheid.
Vind jij dat liefdevol? Of is moeder aarde voor jou iets anders dan de aarde waar wij met onze voeten opstaan?
Want zulke dingen noem ik gewoon de wreedheid van de natuur.

Als we zoals je zelf zegt ervanuit gaan dat het 1 niet zonder het ander kan bestaan.
Dan kan Gaia niet alleen uit liefde en warmte bestaan, maar heeft ook zij haar koude en grillige kant.
Net zoals wij mensen, dieren e.d. dat hebben.

Ook ik ben het dus niet met jou eens.
Aileen

Next

Return to Levensbeschouwing en ethiek