by Sakura Imogen » Tue Mar 23, 2010 10:41 pm
Ja, ik geloof in de vrije wil. Maar niet persé dat die buiten de gedetermineerde wereld staat.
Ik geloof dat iedere mens een eigen wil heeft. Die wil is in zekere zin 'vrij'. We hebben allemaal ideeën, dromen, etc. We willen dingen. Wat we willen dat is vrij bepaald. Ware het niet dat er in heel ons leven dingen spelen die ervoor zorgen dat wij iets willen. Wij willen afstuderen, omdat we als waarde meegekregen hebben dat een diploma belangrijk is. We willen goed werk hebben omdat we binnen deze samenleving anders niet kunnen overleven. We willen een huis, omdat Belgen nu eenmaal met een baksteen in hun maag leven (lees dit alsjeblieft niet als een veralgemening, maar ik bedoel hiermee dat heel wat mensen het idee hebben dat een huis een belangrijke verwezenlijking is en dat krijgen we ook mee in onze opvoeding). Onze vrije wil is dus vrij in zover anderen die mee gedefinieerd hebben. Intrinsiek is onze wil vrij naar ons gevoel, omdat we ons niet altijd bewust zijn van de processen die spelen bij het vormen van die wil. Opvoeding is bijvoorbeeld geen bewust proces, maar ook peer pressure niet altijd. Wat vrienden ons meegeven van waarden nemen we niet altijd bewust mee.
Aan de andere kant ervaren we wel extrinsieke druk of drempels. We studeren af, omdat onze ouders dat duidelijk willen. We zoeken werk omdat we niet zouden bekeken worden als een profiteur. We kunnen niet onze droomjob doen, omdat we er niet de skills voor hebben. We kunnen dat huis niet kopen omdat de financiële middelen er niet zijn. Uitwendige zaken belemmeren ons dus om vanuit onze 'vrije' wil een 'vrije' keuze te maken.
Ik hoop dat ik zo duidelijk heb gemaakt hoe ik erover denk. Ik geloof namelijk niet dat een mens ooit werkelijk 'vrij' kan zijn, omdat er altijd andere mensen rondlopen en altijd zaken zullen zijn die ons belemmeren in ons 'vrij' zijn. We kunnen wel optimaal vrij zijn. Zo vrij als onze buitenwereld toestaat...
Ichi wa Zen, Chon wa Ichi
Een is Alles, Alles is Een