Ton Lemaire was als cultuurfilosoof verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, maar heeft zich op een gegeven moment teruggetrokken op het Franse platteland. In dit video-interview verwoordt hij op een mooie manier een aantal dingen die ikzelf heel erg herken en die ik ook heel erg belangrijk vind aan paganisme en pantheïsme. Ook zijn verhouding tot de new-age vind ik herkenbaar: hij heeft moeite met het "gedweep", maar waardeert de aandacht voor datgene wat hij het "archaïsche" noemt, en dat volgens hem in ons modern westerse vooruitgangs- en consumptiedenken verloren is gegaan, dat wil zeggen, iets is geworden voor in de musea. De milieucrisis waar onze samenleving in verkeert en de ecologische catastrofe waar we op afstevenen illustreert echter het faillisement van dit moderne denken. Het antwoord is niet om terug te gaan naar een primitieve samenleving, maar om te proberen juist vanuit het moderne kritische denken weer ruimte te maken voor het archaïsche. Maar genoeg geschreven door mij, want het is Lemaire naar wie ik jullie wil laten luisteren. De video duurt drie kwartier:
http://www.dailymotion.com/video/x9w93i ... maire_tech