Skip to content

Verbondenheid en eenheid

Verbondenheid en eenheid

Postby Draak » Fri Jan 29, 2010 8:42 pm

Het is me al vaker opgevallen dat waar ik vaak in termen van onderlinge verbondenheid, bijvoorbeeld de onderlinge verbondenheid tussen mijn omgeving en ikzelf, er zo nu en dan geantwoord wordt in termen als één zijn of eenheid. Nu maken zaken die onderling verbonden zijn natuurlijk deel uit van een eenheid, één systeem. Maar voor mij persoonlijk speelt alles binnen de onderlinge verbondenheid waarover ik spreek zijn eigen rol. Alles is nog steeds een entiteit op zichzelf, los van de verbondenheid. Wanneer ik denk aan eenheid, dan laat die term voor mij veel minder ruimte voor het denken in losse delen. Het suggereert sterk dat alles onlosmakelijk verbonden is. Hoe zit dat bij jullie? Is er dat duidelijke verschil tussen verbondenheid enerzijds en eenheid anderzijds?
Kallisti!!!
Draak

Re: Verbondenheid en eenheid

Postby Aileen » Mon Feb 01, 2010 8:28 am

Wat ik zelf nog al eens durf te zeggen is 1 zijn maar toch nog een apart individu zijn. Verbondenheid dus zoals jij het zou noemen, wat ik niet mis vind trouwens. Eenheid, ja, ik snap wel wat die term zo moeilijk maakt. Het staat zo vast, alles is 1.. Niets of niemand staat nog op zichzelf, zelfs niet gedeeltelijk. Ik heb dus ook de voorkeur voor het 1 zijn in de vorm van verbondenheid.
Aileen

Return to Religie en mythologie